Brand på Björkö

Igår upptäckte Sofie en brand uppe vid Utkiksberget. Det brann i ett gammalt torrträd och vi har inte en aning om hur det har börjat brinna - fimp, lek med tändstickor eller åsknedslag? Det sista tror jag inte på, det skulle ha synts mer spår efter själva nedslaget. Hur som helst, det var otroligt otäckt för det är ju extremt torrt i markerna. Dessutom blåste det rejält precis mot våra grannars hus som inte ligger långt därifrån. Nu lyckades vi att få stopp på elden snabbt men vad hade hänt om Sofie och kompani inte hade fått för sig att gå på skattjakt just då?! Tio minuter senare och jag tror att det hade varit en katastrof! Var aktsamma med elden, det är ju eldningsförbud men tänk även på att det är riskabelt att grilla med vanliga grillar!

5 kommentarer:

  1. Men Usch, va´ otäckt!!!!! :o/ Vilken jäk.. tur att tjejerna hade skattjakt!!!!!

    Jag var ute & plockade svamp på Snåret igår & hittade en "eldstad" gjord av någon på en MYCKET olämplig plats! Undrar va´ de´ e´ för idioter som gör sånt??!!

    Ha det gott!!
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  2. Ja det var riktigt otäckt, jag tror att grannhuset hade börjat brinna om inte Sofie hade kommit precis då!!! Usch, idag är jag helt nojjig och går och vädrar efter brandrök hela tiden :(

    Hare bra :)

    Kram C

    SvaraRadera
  3. Fy och blä, jag blir livrädd. Öarna är så utsatta om det börjar brinna, inga brandbilar som kan komma till unsättning. Skönt med detta regn....NJUT!

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen hemskt att komma runt hörnet och se öppen eld i stubben och på olika platser på marken. Jag började med att försöka släcka på marken genom att stampa på elden men jag insåg snabbt att det brann för mycket på olika platser för att det skulle hjälpa. Skrek åt Ulf att larma och sprang mitt livs snabbaste ner till Krille och AnnaPia. Jag fick nästan panik när jag insåg att ingen var hemma. Och sedan ännu mer panik när jag inte hittade några hinkar. Fyllde upp två små vattenkannor (för trädgården) och sprang tillbaka. Ulfs syster hade under tiden kommit och hämtade mer vatten. Sedan kom Christel och Magnus och vi fick upp slang från Krille och kunde släcka helt. Då började jag att gråta. Det kunde verkligen ha gått åt helvete med både A-P och Krilles hus som med en stor del av ön. Jag är så glad att vi kom när vi gjorde. Vad hade hänt annars?

    SvaraRadera
  5. Tur att du upptäckte branden Sofie!!!!

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!