Rabarbermarmelad och nya polacker

Upp tidigt efter en sen kväll (väldigt trevligt igår, skrattade så tårarna rann flera gånger!) och ut och fixa i stugorna. Magnus skjutsade in fiskarna som bott i Lillstugan tidigt, de skulle med flyg från Skavsta. De var nöjda med fisket och ville komma tillbaka nästa år igen. Hoppas att de gör det, de har verkligen inte märkts något alls och propellrarna var hela och fina också :)

Fiskegästerna som ska bo i Bon kommande vecka hade beställt lakan så jag har bäddat och ordnat där samtidigt som Rebecka har städat i Lillstugan. Bon-gästerna är här för femte året i rad och det är helt perfekt, så bra när de känner till allt!

Jag har också hunnit med att göra första momentet till en sats rabarbermarmelad och här kommer receptet:

Rabarbermarmelad

1 kg rabarber
12 dl socker
1 citron
3 msk malen ingefära

Skölj rabarbern och skär den i små bitar. Borsta citronen i varmt vatten. Skär den i skivor och och sen i små bitar. Varva rabarber, citron, socker och ingefära i en skål. Låt det stå över natten och safta sig. Koka långsamt tills rabarbern är mjuk. Den ska mosa sig. Ta av locket och koka långsamt ihop marmeladen i ca 45 minuter. Jag brukar frysa marmeladen, tycker att det är bäst.

2 kommentarer:

  1. Ska testa marmeladreceptet!!! Lät sååå himla gott!!!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Det ÄR en jättegod marmelad och dessutom är den ju superenkel att göra. Hoppas du kommer att tycka om den!

    Kram C

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!