Brist på sjuksköterskor

I Västerviks Tidningen och på Dagens Medicin kunde man i veckan läsa att problemet med sjuksköterskebristen i Kalmar län ska lösas med att utbilda fler. Man ska erbjuda någon slags utbildningslön och främst är det undersköterskor som jobbat länge som ska erbjudas detta. Är det rätt väg att gå för att komma tillrätta med att det är svårt att rekrytera sjuksköterskor? Hur ska man garantera att de färdiga sköterskorna jobbar kvar inom det landsting som finansierat deras utbildning? Hur motiverar man uskorna (uska = undersköterska) att utbilda sig till sskor om deras lön sen inte blir så värstans mycket bättre och hur många uskor som "jobbat länge" är intresserade av att byta yrkesroll och bli ssk istället? Tror man att alla uskor går och är missnöjda med sitt yrke och egentligen vill bli ssk? Många tror att man blir sjuksköterska när man av olika anledningar inte kan bli läkare, men kanske det är så att man faktiskt vill ha de arbetsuppgifter som en sjuksköterska har? På samma sätt tror jag att många tror att en uska är en person som egentligen vill vara sjuksköterska men som inte fixar den högskoleutbildningen?

Jag tror att man måste förstå att det inom vården finns olika yrkesgrupper som alla är lika viktiga länkar i kedjan och jag är inte helt övertygad om att uskan, med många år inom yrket, är rätt person som passar som ssk. Nä politiker i Kalmar läns landsting, se till att pengarna läggs på högre löner för sjuksköterskorna så ska ni se att landstinget blir en attraktiv arbetsplats! (Personligen tycker jag att det är asbra att det är sskbrist, även om det är synd om patienterna och det äventyrar patientsäkerheten, tillgång och efterfrågan måste ju leda till högre lön).

3 kommentarer:

  1. Jag läste på ett eller annat ställe att sommarens nyutexaminerade sjuksköterskor kräver 24000 i ingångslön. Det är ok, men vad som egentligen borde vara ännu viktigare är löneutveckling.

    Idag tjänar t ex en iva-syrra en bit över 400 000 NOK. Det innebär att jag på mina 50% med ob-tillägg har dryga 350 000 NOK per år. DET är orsak nog till att jag inte ska sluta pendla och komma hem till Kalmar län och jobba.

    Sedan är jag övertygad om att blir det en anständig lön, då kommer folk att söka en inriktning där man finner arbetsuppgifterna stimulerande.

    /Håkan

    SvaraRadera
  2. Tror det finns många uskar som mycket väl hade kunnat tänka sig att läsa till ssk om de fått sin utbildning betald. Vet att många tvekar att läsa vidare pga CSNlån och att de sedan måste gå ner i lön. Detta är inte för att de tycker det är tråkigt att vara usk, utan att de är sugna på nya utmaningar.
    Är själv usk och trivs men hade gärna läst vidare till ssk om de hade haft bättre lön och bättre arbetsvillkor.

    SvaraRadera
  3. Håkan: Ja, löneutvecklingen är jätteviktig. Även om ingångslönen höjs så måste det finnas en schysst löneutveckling, självklart! Hur kommer man tillrätta med det? Det känns som det finns "mer att ta på" när det gäller ingångslönen, att det är lättare att ställa krav där? Kanske borde man göra som ni gör, fara till Norge. Jag vet dock inte om jag skulle orka vara än på ena stället, än på andra. Och sen kanske det är svårt att få jobb som allmänsjuksköterska med erfarenhet endast från ögonsjukvård?

    Anonym: Jag tror också att det finns många uskor som gärna skulle läsa till ssk (bl a en av mina bästa kompisar). Jag tycker ändå inte att det är ett bra sätt att lösa bristen på ssk, varför ska äldre uskor få gratis/betald utbildning och klara sig utan studielån, medan yngre studenter som går direkt från gymnasiet/annat yrke, får ta lån som ska betalas tillbaka? Jag tycker att det är ett orättvist system och jag ser hellre att lönen höjs för att locka sökande till tjänsterna.

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!