Äntligen lite tid vid datorn

Lovade ju att jag skulle berätta lite om jakten förra veckan så OK då:

På fredagen jagade vi gris på Horsö. Magnus och jag gick med inlånade Norma och när vi gått södra delen av ön utan att hitta någon gris, såg vi helt plötsligt på hennes kroppsspråk att det var något på gång. Hon spände ögonen i ett snår av björnbär och örnbräken, började skalla och vi hörde hur det fnyste och knakade därinne. Det var superspännande och Magnus kunde tillslut skjuta en gylta. Det var fler grisar och de rusade iväg när M sköt. De sprang norrut och M (annan M) kunde skjuta ytterligare en gris. Vi fortsatte att gå med Norma och ganska snart hade hon ståndskall igen. Denna gång gick grisarna iväg direkt och vi såg tre brungrisar som sprang förbi oss söderut. Efter ett litet tag small det hos T och ytterligare en gris var fälld. Det var en lyckad och spännande jakt och efter detta åkte vi hem till Björkö och åt lunch bestående av rökt sik från Smågö och potatissallad ("fusk", den var köpt och inte hemmagjord).

Samling vid Skorven

Höggravid syster som inte kan hålla sig hemma :)

På väg till Horsö

Norma

Magnus letar skottillfälle i snåren



M med sin brungris

C med sitt ena rådjur (han var nöjd med passet:)

Skyttarna (kronhjorten sköt F på Duvekulla på torsdagen)


På eftermiddagen åkte vi till Rågö för att jaga rådjur med taxarna Babsan och Karro. T släppte Karro från norr och Magnus och jag släppte Babsan söderifrån. De fick upp båda två och resultatet blev två rådjur för C (ett för Babsan och ett för Finlands-Karro).

Lyckad jaktdag som avslutades med bastu och middag hos oss på Björkö. Kocken i familjen hade komponerat en meny som bestod av sikrom på Fäboknäcke, boeuf bourgignon med roquefortpotatismos, rostade rödbetor och chèvreostsås och lingonpanacotta med kanelsmak. Vi hade en trevlig middag som blev ganska sen och vi fick till och med in lite dans på slutet :)


På lördagen jagade vi rådjur på Björkö och började med Södra udden för en gång skull. Det blåste ganska mycket så det var svårt att höra dreven men både Karro och Babsan jagade utan att det blev några skottillfällen. Lunchen intogs hos mamma och pappa och vi blev bjudna på god ärtsoppa.

Lunch hos mamma och pappa

Efter lunchen fick finska taxen Cissi jaga i Nissvik (eftersom hon nyligen haft valpar skulle hon inte jaga så mycket) och det sköts ett rådjur för henne efter en lagom lång jakt. Hem för att byta hund och så släppte vi Karro och Babsan igen. Båda fick upp och jagade olika djur men artiga som vi är så lät Babsan gästen Karro ta över sin jakt och Karro jagade fram en liten bock till F som han sköt i Lillbjörkshagen.

Hatten av för väl skjutet rådjur

Nöjd jaktledare

På kvällen var vi bjudna på middag hos M&M i Bågvik och där åt vi gubbröra, rådjursstek med potatisgratäng och paj till efterrätt. Smaskigt!

Bågvik

Söndagen tillbringades på Duvekulla och där gick jag, M, Becka och Feffe i drev hela dagen. Massor av vilt (inte alla sprang dit vi ville...) och det var lite konstigt att gå där utan hund. Jag brukar ju alltid gå i drev där, och har gjort det sen jag var gravid med Feffe, men utan hund har jag aldrig varit tidigare och det kändes tomt. Hur som helst såg vi i drevet mycket vilt, kron, dov och gris sprang runt fötterna på oss och jaktresultatet blev tillslut 1 älg, 2 kron och 5 grisar.


Korvgrillning på Duvekulla

Efter jakten åkte våra finska vänner + Sthlms-C hem och när vi kom hem till Björkö var vi ganska möra och jag ångrade att jag inte tagit semester på måndagen... Men hur som helst kunde vi summera en fantastisk jakthelg med underbart trevligt umgänge och god mat och sånt kan man leva länge på! Tack alla!!!

1 kommentar:

  1. JISSES......vilken hektisk helg & jag förstår att du ångtade att du inte tog ut en semesterdag i måndags!!!! :o)
    Ha det gott!!
    Kramar

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!