Ett par filmer

Sen vi såg den underbart braiga (not) filmen nedan så har jag hunnit se några andra filmer. Jag och Jennifer såg The Hunger Games förra veckan och den var riktigt bra gjord efter boken och trots att det också var en lång film (142 minuter) så kändes den inte alls lång. Självklart är det så att boken ger lite större djup och förståelse för berättelsen, men filmen är sevärd och jag tycker att det absolut inte "bara" är en ungdomsfilm (lika lite som boken "bara" är en ungdomsbok). Åldersgränsen på filmen är ju omdiskuterad (11 årsgräns) och jag förstår inte hur de tänkt. Detta är ingen film lämplig för barn, det är en film passande ungdomar och vuxna. Se den! Den får en 4:a av mig i betyg :)

Jag har också sett The Hurt Locker, en film om Irakkriget och amerikanska soldater. Man bör nog vara medveten om att det är en amerikansk film, men jag tyckte faktiskt att den var riktigt bra. Den har vunnit en hög med Oscars och om det är bra eller dåligt vet man ju aldrig innan (The Tree of Life nedan har ju också vunnit priser...). En 3:a i betyg.

Igår såg jag The Reader, en film som jag lyckats glömma att jag köpt för ganska länge sen. Den har också kammat hem Oscarsstatyetter och en av mina favoritskådespelare (Ralph Fiennes) är med i den. Den var bra, kanske en svag 4:a. Jag känner mig så snål med betygen nu för tiden, det ska mycket till för att jag ska sätta en 5:a. Känns mest som jag ser 3:or och sämre :(

För övrigt händer inte så mycket här. Har varit förkyld nu i två veckor och till och med hemma från jobbet i tre dagar. Så jäkla tråkigt, jag avskyr detta!

2 kommentarer:

  1. GLAD PÅSK önskar fam Brown!

    SvaraRadera
  2. Ibland kopplar man sent. Jag har sett både The Hurt Locker och The Reader. Tyckte båda filmerna var bra, eller t o m att den första var riktigt bra. Nu väntar The Hunger Games som alla här i Norge (och även Sverige har jag förstått) lovordar. Det blir i nästa vecka och det glädjer jag mig till!

    /Håkan

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!