SVAMP och BLÅBÄR!!!!!

Jag jobbar och när jag kommer hem berättar våra gäster i stugorna om all svamp de plockar och om alla blåbär som skogen fullkomligt dignar av! Jag är lite förundrad över att det finns så mycket svamp när det är som mest folk på Björkö men det är verkligen finemang! Själv äter jag massor av blåbär till frukost och även till kvällsmat. Det är så underbart att kunna ta tillvara på det naturen ger och våra gäster tycker att det är fantastiskt lyxigt att kunna skörda så som de gör. Gästerna i Lillstugan har till och med varit en sväng till Gamleby för att köpa kylväska att frakta hem bären och svampen i till Skåne :)

Själv plockar jag även sockerärter och rödbetor, vilka har mognat i mitt egna trädgårdsland. Vi har pratat länge om att göra ett land men det har aldrig blivit av förrän nu. Först och främst är det för jordgubbar men vi har även lite plats för rödbetorna och ärterna. Det har vuxit som tusan och jag misstänker att vi får utöka landet till nästa år, detta är kanske bara början ;)

Jag åker själv till jobbet nu eftersom mina samåkare har semester och när jag åker ensam tycker jag att det är kanon att lyssna på en bok. Just nu lyssnar jag på "Den som dödar draken" av Leif GW Persson och den är bra.

I morgon är det fredag och vi ska till E&M på middag - trevligt!

PS. Ser att det är många förstagångsbesökare i bloggen i kväll, kan någon nying ge mig en ledtråd till hur ni hittade hit???!!! Please..... DS.

2 kommentarer:

  1. Jaa....skogen svämmar över av all svamp & alla blåbär.....jisses va´ blåbär det finns i år!! Hoppas bara att det blir lika mycket lingon..... :o)
    Visst e´´ det väl "mysigt" att kunna gå till sitt egna trädgårdland & plocka av sina egna grönsaker....& veta att dom e´ helt giftfria!!? Helt underbart tycker jag!!! Vi har ett "gigantiskt" trädgårdsland numera där det mesta finns....MYCKET roligt & rofyllt!
    Ha det gott & hälsa familjen!
    Kram, kram från Pia

    SvaraRadera
  2. Ja det är uuuuuunderbart att kunna skörda egna grönsaker och det är verkligen rofyllt att pyssla med landet. Jag gillar tom. att plocka ogräs :)
    Läste i DN häromdagen att trädgårdsskötsel är mycket bra för personer med utmattningssyndrom och det tror jag på!
    Hare bra o kram :D

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!