Elas dagbok från helgen

Ela har varit på ett äventyr under helgen och här kommer hennes dagbok:

Den här helgen har jag spenderat nere i Kallinge nära Ronneby på F17. Där började jag på grundkursen (GK) för Flygvapenfrivilliga region syd (FVRS). När vi kom dit vare det först upprop sedan fick vi gå till vår kasern. Där blev vi indelade i logiment. Jag fick bo med de andra fyra tjejerna på GK. Vi började prata direkt och hade inga problem att vara med varandra. Vi skulle sedan gå och ställa oss utanför och titta på när en av instruktörerna skulle visa hur man bäddar en säng. Det tog ca 30 min att visa. Det var riktigt långtråkigt. Men vi skulle sedan bädda våra egna sängar på under 10 min. Inte ett veck skulle vara fel. Det var rätt kul ändå, man stod mest och skrattade åt hur dåligt det gick för oss att bädda sängarna. Vi åt kvällsfika sedan någon gång på kvällen. Efter det var det dags att gå och lägga sig och det kallades Taptu eller något liknade. Kändes lite meningslöst att lägga sig i sängen man nyss bäddat, men man var ju så illa tvungen. Skulle ju ändå få bädda om den på morgonen dagen efter.

Vi blev väckta klockan 06.00 och då hade vi en halvtimme på oss att fixa i ordning oss och sedan stå färdigklädda i korridoren och uppställda, då blev varje logiment utdelade ett städområde. Min grupp fick det klart lättaste. Vi skulle fixa städskrubben. Så medan alla städade i 45 min satt vi och prata i ca 30 min och fixade klart skrubben på 15 minuter. Inte långt efter det fick vi utföra något som hette brak. Det gick ut på att man skulle få upp blodcirkulationen. Vi gjorde armhävningar, benlyft 90 grader, knäböj med någon på ryggen och vanliga rygglyft. Där efter tog vi och gick en runda på området. Vi skulle stå i så kallade marschled. Dock var det väldigt svårt i början att veta hur man skulle stå. Man klev på varandras fötter och sådana där grejer. Nu i efterhand har jag fått lära mig att man ska ha 1,25 m till den framför och 25 cm till den jämte (ungefär en armbåge).

Vid ca 09.00 var det frukost och då var man rejält hungrig kan jag ju säga! Men det var en jättebra frukost. Maten var i och för sig bra varje dag. Efter frukosten fick vi gå till lagret för att kunna få ut våra M90-ställ i spöregnet. Så snabbt som attan gick vi dit och in under tak där vi fick våra kläder. Det kändes riktigt konstigt i början. Men efter ett tag började jag trivas att gå i M90! När vi var nyklädda skulle vi ut i korridoren och ställa upp oss för att gå till aulan. Där vi fick ut block där vi skulle skriva en personbeskrivning. Vi skulle skriva vad vi hette, var vi kom ifrån, vad vi vill gå på gymnasiet och vad vi hade för uppfattning om militären och sedan vad vi hade för fritidsintresse. Det tyckte jag var riktigt kul. En av frågorna som jag fick när jag stod där framme och sa att jag bodde på en ö var: ”Om du nu bor på en ö, simmar du inte till skolan då?”. Inte så långt tänkt av personen ifråga, men det skrattade vi allt åt istället. Sedan skulle vi gå och äta lunch, som ännu en gång var jättebra. En av tjejerna var mjölkallergiker, men det visste inte en av ledarna så han frågade: Vad är du för något? Då kontrade hon med att säga: En människa? Det gav både ledarna och oss elever ett riktigt långt skratt!

Och så där fortsatte dagen, vi hade fler personbeskrivningar, team-building och massa annat pratande. Team- buildningen var riktigt rolig. Då blev vi alla uppdelade i olika lag så skulle vi göra massor av olika övningar som skulle göra att vi lärde känna varandra. Jag lovar, vårt lag var lätt bäst. Och så skrattade vi mest. Så det funkade riktigt bra, vi lärde känna varandra i gruppen. Något som vi nästan hela tiden blev tillsagd att göra var att dricka. För de sa att kroppen förlorade 2 dl vatten per 20 minut, så hela tiden körde de ut oss så att vi fick dricka. Jag tror aldrig jag druckit så mycket den dagen som jag har gjort på en dag i hela mitt liv. Vi skulle även tvätta våra händer hela tiden med handsprit, eftersom att vi bodde så tätt tillsammans så sprids sjukdomar och andra bakterier väldigt lätt.

På söndagen fick vi städa ordentligt, packa och göra ordning i våra logiment. Sedan fick vi ha sjukvårdslektion. Den var riktigt rolig. Där fick vi lära oss hur man la skallförband, tryckförband, skyddsförband och bukförband. Vi fick pröva det på våra kompisar i stolen jämte. Alla var ju så extremt fina i skallförbanden. Jag kunde knappt sluta skratta när jag tittade på dem i stolen jämte.

Den här helgen var i alla fall lärorik, rolig och riktigt underhållande. Det var kul att träffa så många nya och att lära känna alla så snabbt. Det kändes som man hade känt de flesta i flera år! Det här är något jag definitivt vill tillbaka till!

2 kommentarer:

  1. Hihihi....ser ut & verkar som om hon haft kul!!? Kära maken som ju är gammal (??!) yrkesofficer hade lite kul när han läste vad Ela fått göra. Hoppas hon fortsätter!!!? Kanske är hon ett "officersämne"??!
    Ha det gott!!
    Kramar PIA

    SvaraRadera
  2. Ja vem vet, hon kanske blir officer när hon blir stor :)

    Kram C

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!