I måndags efter jobbet tog vi in kor

Ja, inte bara kor, vi tog in Johnny också. Nu var det dags för honom och några av korna att åka till slakt och det är alltid tråkigt. Det är svårt att välja ut vilka kor som ska få dödsdomen och vilka som ska få vara kvar och extra tråkigt är det om det är några "favoritkor" som åker :( Att fina snygga Johnny har gjort sitt hör till (man kan ju inte ha kvar en tjur mer än några år eftersom det annars blir inavel om hans kvigkalvar kommer upp i den åldern som de ska betäckas). Men det var trist ändå att hans tid här var ute, han har givit väldigt fina kalvar och har varit en snäll tjur. Fast jag måste tillägga, även om han har varit snäll och medgörlig (kan se framför mig då Magnus och Fredrik hade in honom i en verkstol och verkade klövarna på honom...) så är en tjur en tjur och det ska man alltid ha med i beräkningen. De kan få en knäpp och man ska aldrig lita på en tjur, vänd dem inte ryggen...

Igår bjöd Magnus på pizza (hemmagjord så klart) och blommor när jag kom hem, vi hade "årsdag" - 21 år sen vi blev ihop på Lantan :)

Ikväll har jag gått själv med hundarna för resten av familjen är på jägarexamen i Lofta. Magnus ska vara ledare och barnen ska gå kursen (ja inte bara de hoppas jag, fler borde det väl vara). Sen har jag installerat fem fiskekillar i Lillstugan som kommer hit för kanske fjärde året i rad. Det är så kul när gästerna återkommer, det är som att träffa gamla vänner :) Eller det ÄR ju gamla vänner, man lär känna mycket folk när man har dem boende i huset bredvid!

Nu är klockan redan massor och jag måste få i mig lite mat, duscha och gå och lägga mig, mobilen tjuter som vanligt 05.30 i morgon.

3 kommentarer:

  1. Jaa....visst e´ de´ ju jäkligt sorgligt att skicka till slakt!!!? Usch!!! :o/
    Vi har ju Jonas (svågerns) djur ute på Snåret så jag slipper ju iallafall att se på när dom åker & det känns lite skönt....jag e´ alldeles för blödig tyvärr!!!
    Tror att det e´ dags för "vår" tjur Harley att förpassas till de´ "ljuva jaktmarkerna" oxå....har varit med i några år nu!
    Ha det gott!!!
    Kramar PIA

    SvaraRadera
  2. Tack för en kanon vecka!!
    Fisket va de bästa sedan vi kom upp första gången.Det är alltid lika trevligt å komma upp (de finns ju en anledning till att vi kommer tillbaka). I år gjorde vi något utanför ramarna några av oss red på hästarna...
    Tacka tjejerna för att dom stog ut med oss.

    Mvh// Mikael (en av dom 5)

    SvaraRadera
  3. Roligt att fisket var bra och att det gick bra när ni fick klara er lite själva när vi drog till Finland. Ridbilderna talar för sig själva och tjejerna hälsar tillbaka att det var ett nöje att se er rida :)

    Välkomna tillbaka!

    Hälsningar Christel & Magnus

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!