Brandutbildning och böcker

Jag var på brandutbildning på räddningstjänsten i eftermiddag och det var kul och lärorikt. På samma sätt som det är nyttigt att träna HLR är det ju bra att få träna på att släcka med brandsläckare och krypa i rökfyllda lokaler (man såg inte mycket!) osv. Tyvärr var vi bara 12 stycken istället för inbokade 25 stycken. Landstinget får betala även för de tomma platserna så det känns verkligen som pengarna i detta fall slängs i sjön (hörde/läste jag något om att varje plats kostade 6000 SEK?). Jäkligt onödigt :(

Fick två pocketböcker med posten idag, En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie och Gregorius av Bengt Ohlsson. Jag har läst En halv gul sol (gör inget Ulrika ;), den är jättebra och man lär sig en hel del om en för mig okänd del av Nigerias historia. Gregorius har jag inte läst men tänkt på tidigare eftersom jag verkligen gillar Bengt Ohlssons krönikor. Finemang!

I morgon ska jag och Rebecka gå på möte, kanske någon mer ska hänga med?

Intresserad av skärgården?

Bor du och verkar i eller har andra intressen av skärgården?

Västerviks kommun vill veta hur du ser på en framtida markanvändning. Representanter från kommunens planavdelning och från kommunstyrelsens presidie kommer att delta i ett möte på Futurum för att diskutera möjligheter till utveckling.

Vad tycker du ska bevaras? Vad kan utvecklas? Vilka behov av förändrad markanvändning finns? Det kan röra sig om exempelvis nya bostadsområden, bevarande av värdefulla grönområden, pendlingsparkeringar eller gång- och cykelvägnätet.

Var? Futurum, Östersjövägen 8, Västervik

När? Onsdagen den 3 mars, klockan 18.30.

Välkommen att diskutera med oss!

Vi bjuder på fika vid mötet.

2 kommentarer:

  1. Spännande!
    Alltid nyttigt med sådana övningar. Men riktigt dåligt att man inte kommer till anmälda kurser,som man alldeles säkert får betala!
    Vilken vacker vinterbild... Tänker på er ibland,ser ju här hemma hur isen(färgen) kan skifta från morgon-kväll. Måste vara riktigt "lurigt" nu?
    Ha det gott.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Ja Mia, det trist att inte alla kommer och det är ju dessutom inte frivilligt utan man SKA genomgå dessa brandutbildningar...

    Hare bra :)

    Kram Christel

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!