Lite nytt om Sveakalven

Namnet kommer sig av att han inte ville äta vilket har lett till att vi har varit tvungna att sondmata honom, något som stämmer in på kära lilla Svea LÄNK. Nu är det ju en tjurkalv vi pratar om så namnet är lite missvisande... Härmed utlyser jag en namntävling; vi döper kalven till bästa namnförslag och jag lovar att vi ska ta en bild och lägga in här i bloggen då vi döper honom :)

Ja hur går det då med honom och matandet? Hans mamma har hela tiden varit väldigt ilsken så vi har fått skilja ifrån honom med hjälp av en fångstgrind då vi har sondat. Mjölk till honom har vi köpt utav snälla vänner i Loftahammar som har mjölkkor. De senaste dagarna har han kommit igång med att äta på nappflaska och då har det räckt med att vi har stått utanför boxen så har han kommit fram till grinden för att äta (mamman har stått i ena hörnet av boxen och skrapat med ena frambenet som den värsta tjurfäktningstjuren...). Det är dock ohållbart att hålla på att föda upp en kalv på detta sätt så nu på förmiddagen körde vi bort honom till den andra ladugården där korna är uppbundna. Deras kalvar går lösa i ladugården och vår plan är att försöka få honom att lära sig att "tjuva" mjölk från andra kor. Man ser ofta att kalvarna diar även andra kor än sina mammor, de blir duktiga och smarta och står så att korna inte ser dem ordentligt. Vi provade att ge en ko lite extra mat och samtidigt visa fram "Sveakalven" till spenarna och han fattade snabbt galoppen och tuttade en hel del. Jag tycker att det ser hoppfullt ut!

Ett annat alternativ som vi kanske ska testa är att försöka få en nykalvad ko att adoptera honom. Vi har en som snart ska kalva och är man med och gnider in kalven med fosterhinnorna kan man lyckas med att få kon att tro att hon har fött två kalvar. I detta fall skulle det vara bra även för kon, hon har alltid så mycket mjölk så hon brukar få tendenser till mastit (juverinflammation/mjölkstockning) och jag tror att det skulle vara bra för henne att ha två kalvar som diade henne.

Så, nu har ni fått en liten rapport om läget med kalven. Ge mig nu några bra namnförslag och glöm inte att det är en fin vinst :)

5 kommentarer:

  1. Kalven kan heta Sven tycker jag. Lycka till! Sofie Alvarsson

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att han redan heter SVEA, det går väl inte att döpa om honom nu.
    Det där med fosterhinnorna har vi provat många gånger och det har INTE fungerat, tyvärr! Provade även att hälla diesel på ko och kalv och det fungerade hjälpligt. Oftast lär de ju sig "tjuva" bakifrån och det är ju för väl och ibland har man ju tur som har någon snäll ko som inte bryr sig om det är en eller två som snuttar. Passa på att kela med honom mycket så han blir tam så jag kan få komma och krama honom.
    //Karolin

    SvaraRadera
  3. Sven-Svea kanske :)

    Fosterhinnetricket har funkat för oss men det gäller ju att göra det direkt då det fortfarande finns fostervatten kvar. Diesel vill jag inte testa eftersom det är så giftigt (tänker på mannen som fick diesel i stöveln, jobbade hela dagen utan att byta kläder och senare avled av det).

    Han är redan jättetam! När vi står bredvid kon som han får äta på, följer han med oss bort om vi försöker gå undan...

    SvaraRadera
  4. Svea-Sven i så fall. Eller SS. Eller som du sa Sven-Svea, tål att tänka på.

    SvaraRadera
  5. SS ger mig dåliga vibbar (förlåt Suss :)

    Svea-Sven eller Sven-Svea - fint båda två =)

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!