Besökarnas Västervik

Förra året öppnade vastervik.com vilket jag tyckte var ett roligt initiativ. Tyvärr tycker jag att det verkar som sidan har tappat fart (eller snarare, den fick aldrig upp farten). Den kanske inte blev den stora succé som den borde blivit? Jag har ingen koll på hur besöksstatistiken är men om man tittar på hur mycket (lite) material som besökarna lägger in så fungerar den ju inte riktigt som det var tänkt. Det finns en tävling på sidan Besökarnas Västervik där man kan vinna en semestervecka i Västervik med omnejd. Det borde vara ganska enkelt att vinna om man bidrar med material eftersom det är så få som gjort det men det kanske inte är intressant, vad vet jag?

Jag tror att jag kanske själv ska tävla, det finns inte mig veterligen någon regel för att boende i Västerviks kommun (alternativt besöksnäringsföretagare - heter det så...?) får vara med och eftersom jag vet att årets vinnare fick ett så fint pris så lockar det faktiskt. Jag ska klura lite och uppmanar fler att vara med. Berätta om er paddling till Loftahammar, er ridtur i Himmelsrum, er vandring till Hängesten i Odensviskogen, ert besök på Smultronboda och er middag på Överums Hotell osv! In med bilder också!!!

Hit är ni alltid välkomna :)

6 kommentarer:

  1. Jag förstår hur du menar och håller med. Samtidigt kan jag själv rannsaka mig då jag adrig lagt upp material där (tror jag). Det blir liksom för mycket linslus över det hela med både blogg, facebook och en film lite då och då på youtube.

    Likaså upplever jag det meningslöst att lägga upp saker på en "död" sida, och det är säkert en del av skälet att ingen lägger upp något.

    Tillika har kommunen, inflyttarservice och turistbyrån ett antal sidor på facebook och därtill egna bloggar. För mycket? Vem vet!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Intressant inlägg Christel. Hittills i år har vastervik.com haft 128 076 besök. Tyvärr är inte Dela-Med-Dig-sidan den mest besökta undersidan. Håkan du säger att sidan känns "död". Vi uppdaterar vastervik.com dagligen. Vad kan vi förbättra för att öka engagemanget och få fler bilder och berättelser. Ge oss tips!
    /Christoffer

    SvaraRadera
  3. Jo det är nog så att en "död" sida inte lockar och då blir den ännu "dödare" s a s. En negativ spiral. Men eftersom det finns fina priser att vinna så kan jag bara tipsa om att ändå lägga in material, gärna material som inte bara är koncentrerat till staden Västervik :)

    Jag vet inte om det är så att det är för mycket social media i kommunen. Jag som är inbiten forumanvändare sen 12 år tillbaka , tycker att det är ett naturligt sätt att kommunicera och söka information. Det är väl sen olika målgrupper till de olika medierna så kanske det inte är det "felet" heller? Jag skriver som du; vem vet?

    SvaraRadera
  4. Hej Christoffer,

    Jag tycker att ni uppdaterar jättebra men kanske att Håkan syftade på just Besökarnas sidor? Jag tycker att det är synd och lite konstigt att dessa sidor inte används mer. Just dessa sidor tyckte jag var så kul då vastervik.com lanserades. Jag tycker att det är roligt med en ömsesidig interaktion och jag trodde verkligen på detta. Det fina priset borde dessutom locka fler tycker jag men kanske att vi har varit för dåliga på att få fram det? Fick ni något material från årets vinnare (deras "reseberättelse" från vinstveckan)? Jag ska kanske påminna dem om att skicka det.

    Jag fortsätter att tipsa om vastervik.com på olika forum och ska nog författa ett mail till våra utländska gäster också :)

    /Christel

    SvaraRadera
  5. Christoffer! Det var nog lite oförsiktigt uttryckt av mig då jag menade just "Dela med dig" och som varm den sida som Christel länkade till.

    Jag vet inte hur man ska förbättra men tror att de flesta söker information, inte är med för att dela. Det är synd för både aktiviteter och restauranger behöver den extra reklamen. Kanske sidan ligger före "tiden", dvs folk är inte mogna ännu, utan behöver lite längre tid på sig.

    För som jag skrev i första inlägget, att när till och med jag som lägger spår lite överallt tycker det känns liten ego, då är det säkert ännu konstigare för den som är väldigt lite ute på internet.
    Hilsen Håkan

    SvaraRadera
  6. jag förstod nog nästan det Håkan.
    Tack för alla synpunkter.
    mvh
    Christoffer

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!