Film är roligt

Denna vecka har jag sett True GritFilmstudion. Det var en film i en genre som jag sällan eller aldrig kollar på; western. Det du pappa, den tycker du nog är bättre än filmen med killarna ;)
Den var bra och den får en 3:a i betyg av mig.

Sen har jag också sett The Lincon Lawyer som bygger på Michael Connellys bok I lagens limo. Jag har läst boken, och det tänkte jag inte på när vi valde film, men filmen var riktigt bra ändå, en stark 3:a.

Igår såg Becka och jag The Illusionist med Edward Norton. Jag hade en trötthetssvacka någonstans mitt i filmen, men den var också helt klart sevärd, en 3:a.

Ni kanske tycker att jag är konstig med alla dessa betyg, men jag kan inte låta bli att betygssätta filmer (och böcker). Jag orkar aldrig skriva långa recensioner sådär snyggt och seriöst som folk gör på t ex bokbloggar, men kanske att mina små betyg ändå kan vara vägledande. Jag är medlem på filmtipset.se och där ger jag följande beskrivning av mitt betygssystem:

5:a = En klassiker för mig. Har berört mig och kanske fått mig att ändra min världsbild på ett eller annat sätt. Den måste jag äga.

4:a = En riktigt bra film, som jag gärna ser flera gånger och som jag varmt rekommenderar andra att se. Den köper jag gärna om jag ser den i en affär.

3:a = En bra film med högt underhållningsvärde. Dock kanske jag glömmer den ganska snabbt.

2:a = Varning utfärdas. Lägg din tid på något annat.

1:a = Akta akta! Gör inte om mitt misstag att se denna skit!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!