Mjölk och vårdcentraler

För ett tag sen skrev jag om ekologisk mjölk och att försäljningen dalar. Idag läser jag i ATL att försäljningen av laktosfria produkter exploderar, försäljningen stiger brant. Det är intressant och också lite skrämmande, eftersom det har visat sig att det faktiskt är många barn och unga som är feldiagnostiserade som laktosintoleranta. Det kan istället ligga allvarligare sjukdomar bakom och som missas i och med den lite slarvigt ställda diagnosen laktosintolerans. Jag kanske har fel, men ibland känns det som folk har hakat på en trend när de ber om laktosfria produkter. Men det är ju bra för handeln, som tar dubbelt så mycket betalt för den laktosfria mjölken som för den konventionella....

Så över till något annat. Jag har tidigare "gnällt" över hur landsbygden utarmas och hur service och skolor försvinner ute i bushen. Just nu är det extra aktuellt med Överums vårdcentral som alldeles strax kommer att slå igen. Vissa tror (?) att den kommer att fortleva men i annan regi, men det låter jag vara osagt. Hur som helst så är jag inte personligen drabbad eftersom vi tillhör Gamleby hälsocentral, men jag blir så väldigt upprörd så jag kan inte låta bli att engagera mig i frågan. Jag vill så in i nordens gärna att man ska kunna bo på landsbygden och ha skapliga avstånd till till exempel vård. Jag tycker inte att det är värdigt att man som gammal och sjuk ska behöva lägga en hel dag på att ta sig till sin doktor. Tro mig, det tar en hel dag om man bor avsides. Serviceresor (före detta beställningscentralen aka sjukresor) är tyvärr ofta otrevliga när patienterna ringer (händer att patienter ringer till oss och och gråter för att de har blivit dåligt bemötta!). Patienterna får ofta åka i ottan för att komma till Västervik för ett besök på förmiddagen och sen när de ska hem så är en väntetid på 2 timmar inte ovanlig. Tänk dig som gammal och ensam, du kanske inte får i dig någon mat på hela dagen och du får sitta och fara halva Småland runt innan du väl är hemma. Nu är det självklart jättebra att det finns möjlighet att kunna åka med Serviceresor, men det är verkligen ingen färd på rosor så att säga...

Jag är en sån person som blir upprörd över sånt här, jag kan inte bara sitta här hemma i min soffa och skaka på huvudet åt eländet. Samtidigt som man är ganska maktlös så när jag ett hopp om att man faktiskt kan göra skillnad på enklare sätt idag än bara för några år sen. Jag tänker på sociala medier och vilken betydelse de har haft i vår allra senaste nutidshistoria. Det finns en facebookgrupp som är skapad för att försöka kämpa för Överums vårdcentral. Har du ett facebookkonto så kan du vara med och visa att du stödjer alla berörda och att du är för en LEVANDE landsbygd. Du går med i gruppen "Överums vårdcentral, skandal!" och så har du gjort dagens goda gärning. Lätt som en plätt, du behöver inte engagera dig mer (om du inte så önskar så klart). Och vet du inte ens var Överum ligger eller känner du dig alltför "odrabbad", visa ditt stöd ändå, det betyder mycket. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!