Intensiva ögondagar!

Förra veckan var jag och en kollega iväg på ögonsjuksköterskedagar i Falun. Vi åkte upp på onsdagen och kom hem sent på fredagskvällen. Vi är väldigt nöjda med dessa dagar, otroligt roligt att träffa andra som jobbar med samma (udda?) inriktning av sjuksköterskeyrket och man blev verkligen inspirerad att läsa vidareutbildningen till ögonsjuksköterska. Faktum är att jag har lite svårt att förstå varför det är så få sjuksköterskor som söker sig till detta område? Det låter kanske lite torftigt att jobba med ögon (det kan väl inte vara så spännande..) men det är väldigt intressant och mycket större än vad man först tänker. Det är medicin, kirurgi, neurologi, barn, teknik och operation i en salig blandning. Man jobbar dagtid och man hinner med sin fika, lunch och sina toabesök. Eftersom det är ganska stor brist på utbildade ögonsjuksköterskor så finns det möjlighet till en schysst löneförhandling! Om någon skulle vara intresserad av att läsa lite mer, rekommenderar jag att ni läser kompetensbeskrivningen för ögonsjuksköterskor Nu hoppas jag bara på att jag (och Karro!) kommer in på vidareutbildningen i höst. Det är ganska svårt att komma in, jag har sökt tre gånger tidigare utan framgång, men någon gång ska det väl gå :)

Bild lånad från Skånes universitetssjukhus

2 kommentarer:

  1. Håller alla (!!?) tummar för att du ska komma in nu!! :o))
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  2. Ja, nu känner jag att det borde vara på tiden! Tack för tumhållningen :)

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!