Vaknade i morse...

... och visste inte var jag var eller vilken dag det var, hade drömt så mycket innan jag vaknade. Trodde nog att jag var ledig men så var inte fallet. När man väl kommer upp och sätter på kaffe och ser ut över sjön så är det rätt OK :)

I dag var det jag som hade ronden och de sex kataraktpatienterna som jag hade hand om igår, hade alla haft en lugn natt hemma och de hade inte haft ont. När man har hand om ronden så innebär det att man träffar patienterna dagen efter op., tar bort plastkåpan de haft för ögat över natten, man tvättar runt ögat med NaCl-lösning och informerar dem om hur de ska sköta sitt opererade öga och vad de får göra och vad de inte får göra.

Sen träffar de läkaren som tittar på ögat i mikroskop (mm) och som beslutar om hur patienterna ska ta sina inflammationshämmande droppar (i ca sex veckor efter op) och om de behöver komma på återbesök. Läkaren skriver sen recept på dropparna och jag träffar slutligen patienterna en kort stund för att kontrollera att de förstår hur och när de ska droppa + att jag bokar in ev. återbesök. Ofta avslutar man med ännu mer information (våra patienter är väldigt välinformerade!).

På kvällen när jag kom hem hade Ela fixat iordning hästarna så det var bara att ta på sig hjälmen och rida iväg! Lyxigt!!!

Kom på att Bo på Lantgård hade ett repotage om oss för några år sen, repotaget finns här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!