Vi har haft en skön påsk.

Vädret har varit fint alla dagar utom i går, påskdagen. Då var det dimma HEEEELA dagen och det är man inte van vid (för det mesta brukar dimman lätta fram på förmiddagen). Jag och Ela skulle åka till Hasselö på MIF:s årsmöte men vi var tvungna att vända när vi passerat Gullbergsö eftersom vi helt plötsligt inte såg ett smack... Så kan det gå :( Vi åkte hem och tog en ridtur istället och red runt Norra udden. Synd att vi inte hade kameran med för det var otroligt häftigt att se Gudingen i strålande solsken OCH dimma samtidigt!

I dag fick jag ett ryck och gjorde iordning rabatterna vid Lillstugan. Det var verkligen välbehövligt och egentligen borde jag ha fotat "före- och efterkort" men såhär ser det ut nu i alla fall:
Sen räfsade jag lite på gräsmattan och såg att rabarbern är på gång att titta fram:

Våra gäster som kommer och bor i våra stugor får naturligtvis plocka så mycket rabarber de vill och det är ju inte så dumt med rabarberkräm och/eller paj *sugen*! Något annat som är väldigt gott att göra av rabarber är rabarbermarmelad

1 kg rabarber
12 dl (ca 1 kg) socker
1 citron
3 msk malen ingefära

Skölj rabarbern och skär den i små bitar. Borsta citronen i varmt vatten och skär den i skivor och se ni små bitar. Varva rabarber, citron, socker och ingefära i en skål. Låt det stå över natten och safta sig. Koka långsamt tills rabarbern är mjuk och mosig. Ta av locket och koka långsamt ihop marmeladen i ca 45 minuter. Ös upp marmeladen i varma rena glasburkar (eller i plastburkar om du vill frysa den, vilket jag brukar göra).

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad roligt att det är fler inom besöksnäringen i Västervik som bloggar. Vi på turistbyrån lovar att följa er. När man ser bilderna längtar man ut till skärgården.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är riktigt roligt att blogga och jag tror att det kan vara givande för blivande hyresgäster att läsa (samt för våra gamla gäster, de vänner som vi redan har lärt känna). Min tanke är att det ska kunna gå att följa årstiderna på Björkö + att det kryddas med lite mer vardagliga saker från vårt liv härute. Vi får väl se hur det fortskrider :)

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!