Första riktiga apporterna

Det blev en bra andjakt igår med sammanlagt nio skjutna änder. Utav de nio änderna fick Ixa apportera fyra stycken. Den första markerade hon bra men vimsade ändå runt lite eftersom det hade smällt skott på flera ställen samtidigt. Jag tog in henne och skickade henne på nytt och då gick det jättebra (hon fick ge sig ut i vattnet och skutta lite, det är ganska grunt där). De andra tre änderna markerade hon också ganska bra och det är fantastiskt att se hur snabbt hon fattade vad det hela gick ut på; hörde hon svischandet av vingarna då änderna kom inflygande, spetsade hon öronen och spejade framåt. Under de lugna perioderna låg hon och sov och det vore toppen om hon kan vara så avslappnad jämt (har en viss erfarenhet av hundar som blir ganska heta med pip och dövöron som följd av detta...).

Ixa nosar lite på sin allra första and

Det är verkligen roligt att vi har fått tillbaka lusten att träna hund. Tänk så mycket tid vi lade ner på Tea och åkte på prov halva Sverige runt! Hon var ju otroligt duktig, det var verkligen en roligt tid. Man lärde dessutom känna så himla många trevliga människor överallt. Kan sakna gemenskapen man hade med alla dessa människor som man träffade då och det ska bli spännande att se om vi kommer iväg på något prov med Ixa (kanske att man då träffar på någon av dessa "gamla" vänner).

3 kommentarer:

  1. Låter ju kanonbra! Har en liten fråga....vad är det för ras på Ixa?
    Vi har ju skaffat oss en jakthund, Malte, som e´ en vachtel/västsibirisk lajka som vi hoppas ska bli en bra "gris"hund så småningom.
    Ha det gott!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Ixa är en jaktlabbe (dvs en labrador med jaktlinjer, mkt smäckrare och rörligare en en "vanlig" labrador). Jag har haft jaktlabbar sen min första hund Ally som var född -89 och jag överger dem aldrig *älskar*!

    Spännande med Malte! Korsningar är ju inte min kopp av te men det är ju otroligt populärt med korsningar som vildsvinshundar. Var kommer han ifrån?

    Hare bra, kram Christel :)

    SvaraRadera
  3. Hej igen.

    Han kommer från Henrik Svärdhagen på Blekhem.
    Han äger mamman & morbrodern till Malte. Morbrodern Challe är en helt suverän vildsvinshund & vi hoppas ju givetvis att Malte ska bli lika bra......eller som jag säger....en bra jakthund!
    Jag e´ inte så förtjust i tanken att han ska jaga svin & kanske bli skadad....hua, hemska tanke!!! E´nog lite för blödig när det kommer till ens husdjur!

    Ha det gott & hoppas på fortsatt jaktlycka med Ixa!

    Kramar PIA

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!