Nu får ni hjälpa mig!

Jag behöver lite (mycket!) trädgårdshjälp. Vi har ett ställe i trädgården som jag gärna vill göra till ett fint stenparti. Det finns stenar någonstans under all kvickrot, skott från ask (ser ut som ask men vet inte varför det växer just där) och nyponrevor. Hur bär man sig åt om man vill förvandla detta till ett välskött stenparti? Hur börjar jag lämpligen? Ska man försöka baxa bort stenen som finns därunder? Ska man ha på Roundup för att få bort ogräset? Egentligen gillar jag ju inte att använda gifter och det strider med andra ord mot min känsla men det finns kanske inget val?


Som synes är det ganska mycket vegetation som måste bort... Vad säger ni? Tips mottages tacksamt, här eller IRL!

2 kommentarer:

  1. Halloj Christel.
    Ser att du har lite jobb framför dig!!! :o)

    Jag har ju jobbat lite med sånt här & jag rekommenderar att:
    * Du gräver bort allt!
    * Tar bort stenarna du vill använda.
    * Sen gräver du ur partiet ca 30-40 cm djupt av jorden, det krävs för att bli av med kvickrot....ibland hjälper inte ens det!!! Tyvärr!!
    * Sen har du på Roundup.
    * Lägg på markväv & sen grus/jord....& så givetvis dina stora stenar.

    Så har vi jobbat, men det är ju naturligtvis upp till var & en hur mycket jobb man vill lägga ner på att få det som man vill ha det! :o)

    Hoppas iallafall att du får ett fint stenparti!!
    Ha det gott!
    Kramar PIA

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Jag misstänkte nog att det är något sånt man får göra... Det är väl bara att ta fram spettet och bända bort stenarna :D Jag lägger in bilder i bloggen när vi sätter igång!

    Kram o tack,

    Christel

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!