Jobbdag

På jobbet är vi bara halva styrkan så vi har ganska mycket att göra. Idag hade vi preop-info vilket innebär att patienterna som ska operera sitt öga för katarakt kommer för bedömning och mätning av ögat (samt puls, blodtryck och genomgång av läkemedel). De träffar först en sjuksköterska som gör vissa mätningar, sen träffar de kirurgen och sist träffar de mig. Jag informerar om hur de ska duscha inför op, hur det går till dagen de ska opereras och jag berättar en del om hur det kommer att bli efter operationen med ögondroppar mm. Jag har ansvaret för att de som behöver hjälp av hemtjänsten med dropparna får det, så en del faxande och ibland ringande blir det också.

Under eftermiddagen var det laserbehandlingar men det förberedde min kollega idag och det var skönt!

Något som jag ibland slås av är hur lätt en del tar på det här med ögondroppar. Då tänker jag främst på trycksänkande droppar som man tar om man har glaukom ("grön starr"). Tar man inte sina droppar som det är ordinerat skadas ögat allvarligt och skadorna går inte att rätta till :(

I morgon kommer det nio patienter som ska få en injektion i ögat för att behandla den våta varianten av maculadegeneration (felaktigt kallat gula fläcken, gula fläcken finns i allas ögon). Dessutom kommer det tre laserpatienter, en suturtagning bilateralt och en tryckmätning. Jag tror att vi inte kommer att vara sysslolösa!

Här hemma har jag eldat i bastun till våra danska gäster, varit ute med hundarna, vattnat i trädgården (Ela & Becka kommer bli galna på allt som ska vattnas när vi är i Grekland), ätit egna jordgubbar och nu ska jag strax läsa lite om Harry Hole. Natti natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!