Betessläppet för kvigorna är nära.

Idag har Magnus varit på Vinökalv för att kolla över stängsel och beten eftersom kvigorna ska åka dit i morgon. Han berättade att det var ganska uppbökat av vildsvin och det är svårt att veta vad man ska göra åt det. Det har jagats en del gris där och i vinter har det skjutits 4 st men det förslår nog inte mycket. På Björkö har det skjutits 2 st och just i dagsläget finns det nog inga här vilket vi är tacksamma för. Våra tyska gäster som bor i Lillstugan berättade att de hade sett ett dött vildsvin i vattnet men de hade lite svårt att beskriva var det var någonstans. Grisarna simmar bra och gärna men kanske att det hade gått igenom isen och drunknat?!

När Rebecka och jag var ute och red förut såg vi att det är väldigt många som är ute i sina stugor. Det är alltid lika roligt när det börjar röra på sig och då det lyser i husen om kvällarna :) Vädret är fint, om än lite kallt, och jag kan tänka mig att det är härligt att komma hit denna tid på året. Det som jag dock har lite svårt att förstå är att inte fler utnyttjar sina hus på hösten. Hösten är verkligen en underbar tid i skärgården också!

Jag hittade en fin bild (i brist på kamera så letar jag bilder i datorn...) på hur utsikten från Bon är. Det är en riktig sommarbild och man blir sugen på att gå ner på bryggan och dyka i :) Fotograf är Karin som bodde i Bon en vecka förra året (och som kommer tillbaka i sommar). Tack för bilden Karin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!