Första kalven för i år är född!

I natt var Magnus uppe och kollade ko nr 381 som hade fyllt i juvret ordentligt i går kväll. Det var lugnt då men sen i morse så hade hon kalvat. Det blev en kvigkalv och jag ska försöka ta ett kort på henne när jag går till ladugården lite senare. Det brukar inte vara helt lätt att få till bra foton men det kan ju vara värt ett försök i alla fall. Kul när kalvningarna sätter igång, men samtidigt ganska slitigt att gå upp mitt i natten i stort sett varje natt. Magnus kan ha ganska svårt att somna om när han har varit uppe, vilket jag sällan har. "Tyvärr" blir det ju mest han som går upp i veckorna eftersom jag måste åka tidigt till jobbet, jag får väl försöka ta helgnätterna istället!
Här kommer utlovat foto på den färska kalven :)


Idag har vi flyttat tillbaka bilarna till Skorven (de har stått i Mörkvik några dagar). Isen till Skorven är återigen OK och jag hoppas verkligen att vädret kan hålla sig skapligt nu ett tag så vi slipper detta trista med att inte veta om man ska åka skoter eller svävare (eller hydrokopter).

3 kommentarer:

  1. Åhhhh.....sicken söt liten kalv!!!!! Undrar när "våra" kossor ska kalva? Måste höra med Jonte!
    Var ute på Hjortstad i går & satte mig i hagen.....blir lika glad varje gång "mina" kossor kommer fram & dessutom kom Frida (kalven som föddes ute på Snåret) ända fram så jag kunde klappa henne! Satt där länge & tänkte.....detta e´ livskvalitet!!!!!! :o))
    Ha det gott!!
    Kramar PIA

    SvaraRadera
  2. Visst är det livskvalitet att få vara med om sådana saker! Just detta med kalvningar tröttnar jag aldrig på. Igår när kon kalvade på lödriften kunde jag inte låta bli att stå och titta trots att det var kallt som bara den och jag frös om fötterna. Det är magiskt med födslar! Kanske jag ska ta upp mina barnmorskeplaner igen...

    Kram C

    SvaraRadera
  3. Det tycker jag absolut att du ska!!!!!
    Kramar PIA

    SvaraRadera

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!