Babsanjakt

Babsan hade bestämt att vi skulle jaga idag. Hon gick och satte sig vid dörren i pannrummet och vägrade att gå därifrån. Jag är övertygad om att hon känner när det är helg vilket brukar betyda jakt. Hon märker det nog på att både jag och barnen är hemma och när det inte verkade bli någon jakt idag så visade hon tydligt att det var något hon ville ändra på! Hon lyckades och Magnus och jag tog med båda hundarna och gick norrut. Jag släppte Babsan på Torpkullen och sen stod jag och Ixa och tittade på när hon tog upp get med två kid längst ut på udden. Eftersom det är ett hygge där hade vi bra sikt och det var kul att se Babsans målmedvetenhet och hur rådjuren reagerade och förflyttade sig. Jakten gick sen in i Nissvik och Magnus hade ett av kidden på sig på vid "Trästolpen". Jakten fortsatte norrut och vände någonstans norr om Bokärren för att sen gå söderut på västra sidan av ön. Jag och Ixa stod ovanför Stenstolpen mot Torpet till och på långt håll såg jag två rådjur som gick norrut mot jakten. Ganska snart kom Babsan dit och det körde ihop sig lite eftersom drevdjuret måste ha mött de två andra rådjuren. Jag såg hur hon sprang lite fram och tillbaka men hon löste det hela och drev sen in i Nissvik igen. Det är mycket möjligt att hon bytte djur där, men det gör ju inget. Därefter tog vi henne och hon hade då jagat riktigt bra i drygt en timme. Det är så jäkla roligt att lyssna på bra taxjakt!

Under eftermiddagen har jag varit duktig och gjort rent hos hönsen. Det har varit behövligt ett tag men jag har inte velat göra det innan vi fick hem spån så jag kunde strö ordentligt hos dem. Nu är det iaf riktigt fint hos dem och det känns skönt så jag slipper att gå och ha dåligt samvete.

Jag har hittat en väldigt bra film på nätet. Jag rekommenderar er att ni kollar, den är inte så lång men kan vara lite seg i början. Om det går långsamt kan man trycka på "Testa en lättare version här". Kolla filmen genom länken HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera GÄRNA (jag svarar på kommentarerna i min egen blogg såklart)!